زندگینامه غلامحسین سمندری (۱۳۱۱، ۱۳۹۱)
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۳۷۸۱
همشهریآنلاین - محمد بلبلی: اولین استاد سمندری، پدرش بود. وی مقدمات دوتارنوازی را نزد پدرش آموخت و بعدها نزد استاد غلامرضا قویتن آموزشهای خود را تکمیل کرد.
وی به دلیل عشق و علاقه و استعداد فراوان، خیلی زود به دوتارنوازی چیرهدست مبدل شد و در جشنوارههای داخلی و خارجی خوش درخشید.
سمندریان را میتوان سفیری صادق و توانمند برای موسیقی ایران دانست، او با اجرای استادانه موسیقی ناب خراسان در جشنوارههای بینالمللی و در کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان، لبنان، سوییس و اتریش همگان را به تحسین وا داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در نوازندگی، صاحب سبکی منحصر بهفرد بود و تاثیر فراوانی در روند دوتارنوازی خراسان داشت.
سمندری اولین دوتارنوازی بود که بجای بستن وترهای ابریشمی بر روی ساز خود از سیم استفاده کرد و این خود ابداعی جدید و تحولی بزرگ در دوتارنوازی بود. بعدها استادان دیگر همچون استاد یگانه نیز از این روش استقبال کردند.
با وجود این نوآوری، وی به اصالت دوتار و موسیقی خراسان پایبندی بسیار داشت و هیچگاه به تعداد دستانبندی ساز خود که همان ۸ پرده بود اضافه نکرد.
سمندری همواره در اجرای کنسرتها و محافل موسیقایی مقامات خراسانی را مینواخت حال اینکه تکنیک و توانایی اجرای انواع دیگر از موسیقی را با پردههای محدود دوتار داشت.
او جزو محدود دوتارنوازانی بود که خودش آواز نمیخواند و همواره خواننده بزرگ موسیقی خراسانی «محمدابراهیم شریفزاده»، سمندری را همراهی میکرد. این دو استاد همواره یار و همراه هم بودند و با وجود اینکه هیچ نسبت فامیلی با هم نداشتن اما در بین مردم خراسان به پسرعموها معروفیت داشتند.
از استاد سمندری تنها یک آلبوم موسیقی با نام «خونپاش و نغمهریز» منتشر شده است. این اثر با خوانندگی استاد شریفزاده و توسط نشر «ماهریز» در سال ۱۳۸۲ انتشار یافت.
وی همچنین در آلبوم «موسیقی حماسی ایران ۸: موسیقی خراسان» اثر محمدرضا درویشی با غلامعلی نینواز، غلامعلی پورعطایی و ذوالفقار عسکریان همکاری داشت.
مهدی اخوان ثالث شاعر بزرگ معاصر با شندین آلبوم خونپاش و نغمهریز بسیار تحت تاثیر دوتارنوازی سمندریان قرار میگیرد و در توصیف موسیقی او، شعری با همین مضمون میسراید:
قربان زخمههای تو خونپاش و نغمهریز «سبزپری» است این که زنی، یا «شتر خُجو»؟
تو با دو سیــــم محـــشر کبری بپـــا کنی شش تـار خویش مـــن شکنم (یانه؟ هان بگو)...
غلامحسین سمندری در اسفندماه سال ۱۳۹۰ دچار عارضه مغزی شد و این موضوع موجب از کار افتادن دست چپ وی شد.
این مساله تاثیر شدیدی در تضعیف روحیه او داشت. سر انجام سمندری در روز سوم فروردین سال۱۳۹۱ در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
پس از وی فرزند ایشان، حسن سمندری که شاگرد و همراه همیشگی پدر بود عهدهدار این میراث بزرگ شد و مسئولیت آموزش شاگردان استاد را بر عهده گرفت.
حسین سمندری وصیت کرده بود پساز مرگش سازش را که بیش از ۵۰ سال یار و همدلش بوده را به عنوان یادگار عزیز او به جایی تحویل بدهند که به خوبی از آن نگهداری شود. از همین رو فرزندش حسن، دوتار استاد را به موزه موسیقی ایران اهدا کرد.
کد خبر 480641 برچسبها مجله زندگينامه چهرههاي موسيقي نواحي و مقامي موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا استان خراسان رضویمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: استان خراسان رضوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحلیل و پخش موسیقی ایرانی رویکرد برنامه «نیستان»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اهتمام رادیو فرهنگ در برنامه نیستان این است که بهترین و نابترین موسیقیها را از ملل و ایران با گونههای مختلفی که وجود دارد، ارائه دهد.
آقای رضا مهدوی مجری و کارشناس برنامه «نیستان» با حضور در استدیوی شبکه خبر در خصوص پا بر جا بودن این برنامه ( ۲۲ سال است که این برنامه پخش میشود) گفت: برنامهای که وقتی بنیان آن خوب گذاشته میشود و مدیران مسئول و کارشناسان خوب پای کار میآیند، عمر برنامه را طولانی میکند و هر کسی که در هر دورهای مسئولیتی قبول میکند، الزام دارد که کیفیت افزایی داشته باشد به لحاظ کیفی و کمی برنامه را نیندازد و بیننده و شنونده را افزایش دهد.
وی ادامه داد: نیستان این توفیق را داشته که طی این ۲۲ سال ساعتهای مختلفی در این سالها پخش شده و همه ساله همه کارگزاران و همه مدیرانی که آمدند و رفتند روی این برنامه صحه گذاشتند و این برنامه یکی از برنامههای موفق بعد از انقلاب است که این مدت زمان شامل حالش شده و هیچ نکته نظارتی هم نداشته است.
مهدوی افزود: این که ما به موسیقی فلات ایران میپردازیم و دیگر ملتها که موسیقی آنها محلی از اعراب دارد و میتواند به فرهنگ و هنر ما کمک کند به آن پرداخته میشود و البته حضور کارشناسان خبره (که میتوانند اساتید با تجربه و مسن و یا جوانان اهل فن تازه فارغ التحصیل شده و کاربلدباشند) که حرف نو و تازه برای گفتن دارند ما در نیستان به دنبال همین حرفهای نو هستیم.
وی در ادامه گفت: این سالها ما میزبان شخصیتهای بزرگی بودیم که بعضی از انها دیگر بین ما نیستند همچون مهندس امیر همایون خرم و فرهنگ شریف و بعضی از امروزیها نظیر شاهین فرحت، نادر مشایخی و تینوش بختیاری که از بزرگان موسیقی ایران هستند البته افراد بسیاری در این برنامه ما را یاری میکنند که افتخار میزبانی آنها را در این برنامه داشتیم.
کارشناس برنامه نیستان افزود: شاید یک کارشناس پنج برنامه (ما موظف هستیم که برنامهها را ۵ برنامه ۵ برنامه بگیریم، چون برنامه را به صورت لقمه لقمه، آیتمی و برنامکی و بخشی کردیم) که هرشب هر کدام از این عزیزان میتوانند ۸ دقیقه صحبت کنند و سریالی پشت سر هم و در هفته پخش میشود، امکان دارد که هفته بعد موضوعی نداشته باشد برای همین کارشناس بعدی و مهمان دیگری میآید، زنده یاد استاد جمشید عندلیبی ما ۵ برنامه از ایشان ضبط کردیم و داشتیم ۵ برنامه دیگر را ضبط میکردیم که ۲ برنامه بیشتر نشد و به رحمت خدا رفتند.
مهدوی در خصوص حفظ آرشیو برنامه گفت: سالها قبل آرشیو داری به شکل دیگری بود، به عنوان شاهد ثبت و ضبط میشد، اما نه با کیفیت خوب، حالا اتفاق خوبی که طی این ۱۰ سال افتاده «ایرانصدا» است، که ما شنوندههای زیادی را در جهان داریم، فارسی زبانانی که در اقصی نقاط دنیا هستند با گوشی وارد میشوند و این برنامه را میشنوند این برنامه چه زنده باشد یک ساعت بعد به صورت دو تا نیم ساعت قابل برداشت هست، چه آفلاین و چه آنلاین قابل شنیدن است و میماند و برحسب موضوع و تاریخ و روز علاقمندانی که کار پژوهشی میکنند یا برنامه را به هر دلیلی نشنیدند ، میتوانند بشنوند، نکته مهم این برنامه این است که از زمان مدیریت دکتر کاظمی دینان و قائم مقام ایشان آقای مبشری از نوروز پارسال ما شاکله برنامه را به نوعی به روز کردیم این که در گذشته در یک ساعت به مصاحبه و گفتگو پرداخته میشد، ما از امسال این ۵۵ دقیقه را در ابتدا یک موسیقی مناسب از فرهنگ ایرانی و اقوام ایرانی پخش کنیم تا یک ورودی مناسب داشته باشیم، ۵ کارشناس خبره هر کدام ۸ دقیقه، ۸ دقیقه صحبت میکنند با آنونسهایی که میان برنامهای که دارد میگوید رادیو فرهنگ یا نیستان به چه میپردازیم ، ۵ موضوع کاملا متفاوت، این که نگاه درست مدیریت به این قضیه که از ما خواستند ما این برنامه را به روز رسانی کنیم و از آن هم استقبال میشود، اینها را تکراری نکنیم و از کارشناسان و استادان دعوت کردیم و اتاق فکر تشکیل دادیم و خوشبختانه هر روز به کارشناسان ما اضافه میشود و خیلیها در نوبت هستند در موضوعات مختلف که بتوانیم قرابتهای فرهنگی را که با دیگر ملل داریم، پیدا کنیم.
وی در پایان در خصوص موسیقی پاپ و راک گفت: کارشناسی که بتواند به درستی آنها را تجزیه و تحلیل کند و بررسی کند ما دعوت میکنیم و حتی نمونه را پخش میکنیم، چون برنامه کاملا تخصصی است، شاید بعضی از موسیقیهایی که دیگر شبکهها امکان پخش آن را نداشته باشند، تا یک مدت زمان کوتاه ما پخش می کنیم و مصداقی تجزیه تحلیل میکنیم چرا که ما کار علمی میکنیم ما محسن چاووشی را داریم که الان موسیقی راک میخواند؛ اما وطنیزه کرده و موفق عمل کرده، شعر مولانا را در این قالب آورده و موفق هم شده است چه اشکالی دارد، حتی موسیقی «رپ» را میتوانیم در قالب فرهنگ خودمان نهادینه و بومی سازی کنیم و چه جایی بهتر از نیستان که مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و ما یک جور بازوی اجرایی غیر مستقیم شویم برای کارشناسانی که در نهادهای حاکمیتی تصمیم گیری میکنند و نهادهای بالادستی به واسطه این برنامه که می شنوند، شاید نگاهشان، قلمشان متفاوت شود و کمک کند به رشد و توسعه فرهنگ ایرانی - اسلامی موسیقی که ۱۰ قرن گذشته و خیلی پیشینه طولانی دارد.