Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد موسیقی مقامی خراسان گفت: دوتار نوازی‌هایی که اکنون وجود دارد، نتیجه هم‌نوازی‌ها و انگیزه‌ای است که جوانان از آن پیدا کردند. پیش از آن تعداد نوازنده‌ها بسیار کم بود و اساتید شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نبودند اما در حال حاضر در شهری مانند تربت جام چندین هزار نوازنده دوتار وجود دارد و در بین آن‌ها اساتید به‌نام نیز فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزیز تنها در نشستی مجازی که تحت عنوان بررسی موسیقی مقامی شرق خراسان برگزار شد، در رابطه با موسیقی مقامی خراسان اظهار کرد: موسیقی مقامی و محلی خراسان به عنوان یک میراث کهن از گذشته در خراسان رواج داشته و خراسان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و نظری این نوع موسیقی از گذشته تا به حال بوده است.

وی افزود: موسیقی مقامی و محلی در واقع بیان‌گر فرهنگ، اعتقادات و باورهای یک قوم و منطقه است و با توجه به اینکه در خراسان فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های بسیاری وجود دارد، این موضوع باعث شده تنوع موسیقایی به لحاظ ملودی در خراسان وجود داشته باشد.

این استاد موسیقی مقامی خراسان بیان کرد: به طور کلی می‌توان موسیقی مقامی و محلی خراسان را به لحاظ جغرافیایی به موسیقی شمال خراسان و موسیقی شرق خراسان تقسیم‌بندی کرد. در شمال خراسان کرمانج‌ها و ترک‌زبان‌ها ساکن هستند که از زمان صفویه در شهرهایی مانند قوچان و بجنورد ساکن شده‌اند و  بخشی از موسیقی فعلی خراسان مربوط به این قوم است. موسیقی شرق خراسان نیز در شهرهایی مانند تایباد، تربت جام، صالح‌آباد، خواف و... است و حتی شهرهای مرکزی مانند کاشمر و گناباد را هم می‌توان به این لیست اضافه کرد.

مولف کتاب مشق پیلتان تصریح کرد: این قدمت و پیشینه قدیمی موسیقی خراسان به خراسان بزرگ بازمی‌گردد. فارابی در کتابش از تنبور خراسان نام می‌برد که منظور او خراسان بزرگ بوده است که شامل مناطق خراسان‌های فعلی و هرات بوده است، البته در شرق خراسان این موسیقی بهتر ماندگار شده و در شهرهایی مانند هرات این شکل از موسیقی دیگر خیلی کم رواج دارد و درحال از بین رفتن است؛ به دلیل اینکه در کابل تحولی در موسیقی ایجاد شد و این تحول به استان‌های دیگر افغانستان نیز تسری پیدا کرد و هرات هم از این قاعده مستثنی نبود.

وی در رابطه با سازهای مورد استفاده در موسیقی محلی و مقامی خراسان بیان کرد: سازهایی که در موسیقی محلی خراسان استفاده می‌شود دوتار، سرنا دهل، نی و دایره است که از قدیم به جا مانده است.

تنها در خصوص هم نوازی دو تار در جشنواره‌ها عنوان کرد: هم‌نوازی‌هایی که اکنون وجود دارد، از سال ۱۳۶۷ در خلال جشنواره‌ها آغاز شد و اتفاق بسیار خوبی بود که باعث شد که این نوع موسیقی گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به از بین رفتن بسیاری از مقام‌های موسیقی خراسان به دلیل عدم جمع‌آوری آن خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در شرق خراسان هستند که تلاش‌هایی برای ماندگاری موسیقی مقامی خراسان انجام داده‌اند و یک‌سری از مقام‌ها را حفظ کرده‌اند اما خیلی از مقام‌ها نیز از بین رفته‌ و مقام‌هایی که مانده است نیز اگر جمع‌آوری نشود، از بین خواهد رفت.

این استاد موسیقی مقامی خراسان در خصوص تفاوت سازهای قدیم و جدید گفت: در قدیم اندازه ظاهری ساز تنبور خراسان یا همان دوتار کوچک‌تر از سازهای فعلی بود و به جای سیم از روده گوسفند به عنوان تار و زه استفاده می‌کردند. طی ۸۰ سال گذشته سیم روی سازها نصب شد.

تنها افزود: در رابطه با موسیقی عارفانه باید گفت که از زمان ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری که تفکر عرفانی شکل گرفت، موسیقی به آن سمت رفت و این موضوع بر نوازندگی و مقام‌ها تاثیرگذار بود و باعث شد که مقام‌های زیادی ایجاد شود.

وی در رابطه با ریشه کلمه مقام و مقام‌نوازی بیان کرد: مقام تعاریف مختلفی دارد و پژوهشگران برداشت‌های مختلفی از مقام داشته‌اند. مقام در موسیقی محلی قطعات و ملودی‌هایی است که جایگاهی ویژه بین نوازندگان منطقه دارد و دارای ریشه است. البته مقام‌ها دسته‌بندی‌هایی نیز دارد.

این استاد موسیقی مقامی خراسان در رابطه با سبک‌های نوازندگی در سازهای موسیقی مقامی اظهار کرد: در نوازندگی سبک‌های مختلفی وجود دارد. با اینکه شاید در یک‌سری کلیات مقام‌ها شبیه به یکدیگر باشد اما شکل پنجه‌نوازی اساتید با یکدیگر متفاوت است و یک مقام خاص را افراد و اساتید مختلف به صورت‌های متفاوت می‌نوازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری موسیقی موسیقی مقامی خراسان موسيقي نواحي موسیقی سنتی سازهای سنتی استاد موسیقی مقامی خراسان شرق خراسان هم نوازی مقام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۳۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جشنواره سرود فجر با حضور امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود، حسین صیامی دبیر اجرایی جشنواره در سالن جلسات اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

 در بخشی از این نشست، مدیر دفتر سرود  درباره بخش جوایز گفت: ما برای هر بخش جوایز مختلفی تعیین کردیم، چیزی که تعیین شده تندیس جشنواره، یک لوح تقدیر و جایزه نقدی خواهد بود.

حامد جلیلی در ادامه گفت: چون این دوره اول است ظرفیت فقط برای ایران بود نگاه ما فراتر از ایران است طبق رصد ما گروه های سرود می توانند فرامرزها کار کنند.

سمیعی درباره ارتباط با دیگر هنرمندان فعال شهرستان ها گفت: این جلسات استانی فرصت خوبی برای شناخت ظرفیت ها است ، این ارتباط در شهرستان ها الان در حال شکل گیری است .

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره مبلغ بودجه جشنواره گفت: ما عادت نداریم درباره بودجه صحبت کنیم گرچه کاملا گروه ها جهادی کار کردند، الان مبلغ دقیق نداریم.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره برپایی ادامه دار جشنواره گفت: بله جشنواره قرار است هر سال برگزار شود و انشالا این قسم هنر در مسابقات و جشنواره ها حضور داشته باشند.

سمیعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره ارتباط با بدنه دانشگاهی کشور گفت: ما وقتی صحبت از بحث اکادمیک‌ می کنیم، یعنی این خلاها را احساس کردیم و یک پله جلو هستیم اما این سوال ذوابعاد است و این یکی از ابعاد است، ما از یک سو می توانیم برای مربیان و استعدادهای سرود کلاس های آموزشی طبقه بندی شده بگذاریم و دانشگاه اینجا می تواند کمک کننده باشد تا در یک ارتباط سازنده استعدادها معرفی شوند و این ظرفیت های گروهدهای کر بتوانند مبنای درسی قرار بگیرند و ما این امادگی را اعلام می کنیم که انی همکاری را با دانشگاه ها داشته باشیم.

سمیعی در ادامه در پاسخ به انتقادات به وضعیت سرود کشور گفت: ما همیشه منتقد شرایط و ساختار سرودی که وجود دارد هستم به باور من سرود یک اتفاق موثر است و می تواند بازگو کننده خیلی موارد باشد، اما در یک سردرگمی قرار گرفته است. اگر اینجا صحبت انتقادی نمیکنم به یک دلیل است که جشنواره مرکب حرکت است نه مقصد ، ما اینجا صحبت از اهمیت ابعاد اکادمیک می کنیم چون مشکلات ان را حس می کنیم و میخواهیم جبران کنیم تا این گروه ها را ترمیم کنیم.

جلیبی نیز اظهار داشت: تنها ارگانی الان با ما همکاری می کند مجموعه رسانه‌ای نهضت است و برای همکاری بیشتر با سایر نهادها  هم آماده هستیم.

سمیعی در پایان گفت: ما به یک راهبرد اجماعی در عرصه سرود کشور نیاز داریم و این بهترین اتفاق برای سرود است.

 این خبر در حال تکمیل است....

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان ۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • تالار حافظ شیراز میزبان۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • برگزاری سومین دوره جشنواره گروه های کر ایران به میزبانی شیراز
  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
  • نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد
  • شیراز قهرمان مسابقات ووشو انتخابی جوانان فارس شد